Atenţie!

Unele cărţi se pot descărca de aici Cărţi dezvoltare personală

duminică, 5 septembrie 2010

37.07 Tâlcuiri - Săptămâna a cincisprezecea după Cincizecime – Duminică




















Utrenie:


Lc. 24. 1-12


    1    Iar în prima zi după sâmbătă, foarte de dimineaţă, au venit ele la mormânt, aducând miresmele pe care le pregătiseră.
    2    Şi au găsit piatra răsturnată de pe mormânt.
    3    Şi intrând, nu au găsit trupul Domnului Iisus.
    4    Şi fiind ele încă nedumerite de aceasta, iată doi bărbaţi au stat înaintea lor, în veşminte strălucitoare.
    5    Şi, înfricoşându-se ele şi plecându-şi feţele la pământ, au zis aceia către ele: De ce căutaţi pe Cel viu între cei morţi?
    6    Nu este aici, ci S-a sculat. Aduceţi-vă aminte cum v-a vorbit, fiind încă în Galileea,
    7    Zicând că Fiul Omului trebuie să fie dat în mâinile oamenilor păcătoşi şi să fie răstignit, iar a treia zi să învieze.
    8    Şi ele şi-au adus aminte de cuvântul Lui.
    9    Şi întorcându-se de la mormânt, au vestit toate acestea celor unsprezece şi tuturor celorlalţi.
    10    Iar ele erau: Maria Magdalena, şi Ioana şi Maria lui Iacov şi celelalte împreună cu ele, care ziceau către apostoli acestea.
    11    Şi cuvintele acestea au părut înaintea lor ca o aiurare şi nu le-au crezut.
    12    Şi Petru, sculându-se, a alergat la mormânt şi, plecându-se, a văzut giulgiurile singure zăcând. Şi a plecat, mirându-se în sine de ceea ce se întâmplase.





Liturghie:


2 Cor. 4. 6-15


    6    Fiindcă Dumnezeu, Care a zis: "Strălucească, din întuneric, lumina" – El a strălucit în inimile noastre, ca să strălucească cunoştinţa slavei lui Dumnezeu, pe faţa lui Hristos.
    7    Şi avem comoara aceasta în vase de lut, ca să se învedereze că puterea covârşitoare este a lui Dumnezeu şi nu de la noi,
    8    În toate pătimind necaz, dar nefiind striviţi; lipsiţi fiind, dar nu deznădăjduiţi;
    9    Prigoniţi fiind, dar nu părăsiţi; doborâţi, dar nu nimiciţi;
    10    Purtând totdeauna în trup omorârea lui Iisus, pentru ca şi viaţa lui Iisus să se arate în trupul nostru.
    11    Căci pururea noi cei vii suntem daţi spre moarte pentru Iisus, ca şi viaţa lui Iisus să se arate în trupul nostru cel muritor.
    12    Astfel că în noi lucrează moartea, iar în voi viaţa.
    13    Dar având acelaşi duh al credinţei, – după cum este scris: "Crezut-am, pentru aceea am şi grăit", – şi noi credem: pentru aceea şi grăim,
    14    Ştiind că Cel ce a înviat pe Domnul Iisus ne va învia şi pe noi cu Iisus şi ne va înfăţişa împreună cu voi.
    15    Căci toate sunt pentru voi, pentru ca, înmulţindu-se harul să prisosească prin mai mulţi mulţumirea, spre slava lui Dumnezeu.




Mt. 22. 35-46


    35    Unul dintre ei, învăţător de Lege, ispitindu-L pe Iisus, L-a întrebat:
    36    Învăţătorule, care poruncă este mai mare în Lege?
    37    El i-a răspuns: Să iubeşti pe Domnul Dumnezeul tău, cu toată inima ta, cu tot sufletul tău şi cu tot cugetul tău.
    38    Aceasta este marea şi întâia poruncă.
    39    Iar a doua, la fel ca aceasta: Să iubeşti pe aproapele tău ca pe tine însuţi.
    40    În aceste două porunci se cuprind toată Legea şi proorocii.
    41    Şi fiind adunaţi fariseii, i-a întrebat Iisus,
    42    Zicând: Ce vi se pare despre Hristos? Al cui Fiu este? Zis-au Lui: Al lui David.
    43    Zis-a lor: Cum deci David, în duh, Îl numeşte pe El Domn? – zicând:
    44    "Zis-a Domnul Domnului meu: Şezi de-a dreapta Mea, până ce voi pune pe vrăjmaşii Tăi aşternut picioarelor Tale".
    45    Deci dacă David Îl numeşte pe El domn, cum este fiu al lui?
    46    Şi nimeni nu putea să-I răspundă cuvânt şi nici n-a mai îndrăznit cineva, din ziua aceea, să-L mai întrebe.



Tâlcuire:


Domnul a înfăţişat porunca privitoare la dragostea de Dumnezeu şi de aproapele şi a adăugat de îndată învăţătura despre vrednicia Sa de Fiu al lui Dumnezeu şi despre Dumnezeirea Lui. Dar de ce? Pentru că adevărata dragoste de Dumnezeu şi de oameni nu este cu putinţă decât sub înrâurirea credinţei în Dumnezeirea lui Hristos Mântuitorul,  în faptul că El este Fiul lui Dumnezeu întrupat. Această credinţă insuflă dragostea faţă de Dumnezeu, întrucât cum este cu putinţă să nu-L iubeşti pe Dumnezeu, Care atâta ne-a iubit pe noi că şi pe Fiul Sau Unul-Născut nu L-a cruţat,  ci L-a dat pentru noi? Tot ea (credinţa în Dumnezeirea lui Hristos Mântuitorul,  în faptul că El este Fiul lui Dumnezeu întrupat) aduce dragostea la deplinătatea desăvârşirii sau până la ţelul ei; iar ţelul dragostei este legătura vie. Pentru a ajunge la această legătură, trebuie biruită simţirea dreptăţii dumnezeieşti, care pedepseşte păcatul; fără a reuşi mai întâi aceasta, e înfricoşător a te apropia de Dumnezeu. Aceasta simţire se biruieşte prin încredinţarea că dreptatea lui Dumnezeu este satisfăcută prin moartea pe cruce a Fiului lui Dumnezeu; aceasta încredinţare se naşte din credinţă; prin urmare, credinţa deschide calea dragostei de Dumnezeu. Acesta este primul lucru. Cel de-al doilea este credinţa în dumnezeirea Fiului lui Dumnezeu, Care pentru noi S-a întrupat, a pătimit şi s-a îngropat,  ne dă pilda iubirii de aproapele; fiindcă aceasta este adevărata dragoste, când cel ce iubeşte pune sufletul său pentru cei iubiţi. Tot ea dă puteri şi pentru a dovedi această dragoste. Pentru a avea astfel de dragoste, trebuie să devii om nou, locul egoismului să-l ia lepădarea de sine. Numai în Hristos devine omul făptură nouă; iar în Hristos petrece acela care se uneşte cu Hristos prin credinţă şi prin renaşterea harică mijlocită de Sfintele Taine primite cu credinţă. De aici reiese că cei că aşteaptă să păstreze în sine, fără credinţă, cel puţin buna rânduială morală se înşeală amarnic. Toate acestea merg împreună; omul nu poate fi împărţit. El trebuie îndestulat în întregime.

Niciun comentariu:

Blogger Tips And Tricks|Latest Tips For Bloggers Free Backlinks